Haldist veel

Lisan siia nö. tehnilisi üksikasju, mida Haldi-jutu sisse polnud vajadust sobitada, ja sellega seonduvaid mõtteid- võib-olla väikeseks vastukaaluks üsnagi arvukatele you tube'i videodele ja kodulehtedele, mis pakuvad erinevaid uudseid lähenemisviise hobusele.
  • Ma ei teadnud tollal (1990ndate algus) mitte vähimatki „kehakeelest“ (ja ei tea ka praegu).
  • Kordetööst- enne esimest ratsasõitu tegin kordet vaid seni, kuni Haldi oli sadulaga harjunud (mõned korrad).
  • Sõitsin eranditult alati kõige tavalisemate, ilma keskmise vahelülita trensel-suulistega.
  • Sõitsin suvalise vana vene sportsadulaga – jumal teab, kui hästi ta tänapäeva ülipeente mõõtmiste kohaselt hobusele üldse sobis (mainin vaid selleks, et olen kohanud arvamusi, et kui sadul täpselt ei sobi, siis hobune ei taha ratsanikku kanda).
  • Ma ei õpetanud Haldit mitte kunagi ei käskluste, viibete vms peale reageerima- ma ei teinud temaga midagi sellist, mille tulemuseks oleks nn. tingitud käitumine (pean silmas dressuuriviise kas positiivse või negatiivse kinnitusega).

Tagajärjed:

Vähemalt 6 kuud aastas elas Haldi koos teiste hobustega ööpäevaringselt suvisel karjamaal. Hobuseid oli 15 pluss 4-5 võõrutamata varssa. Enamasti iga päev käisin Haldiga kas sõitmas või jalutamas. Selleks hetkeks, kui pakkusin Haldile võimalust, kas tulla minuga jalutama või jääda talli juurde teiste hobuste lähedusse ja ta võttis mu ettepaneku vastu, olime tuttavad olnud kuskil 4-5 kuud. (Lähemalt on sellest juttu loos „Haldi“.) Peale seda ei kasutanud ma tema äratoomiseks koplist karja juurest mitte kunagi päitseid, nööri või muid kinnihoidmisvahendeid. Kuivatatud leivaviilu sai hobune ainult kohtumisel ja pärast trenni või jalutust. Mul ei tulnud mitte kunagi hobust maiusega endale järgnema meelitada. Haldi järgnes alati kergelt ja loomulikult ja ilma vähimagi kõhkluseta. Täpselt sama kergelt ja kõhkluseta naasis ta karja juurde, kui mõistis, et meie koosolemine on selleks korraks läbi. Jalutuskäikudel- kus hobune oli alati absoluutselt vaba, ilma päitsete jm-ta- ei järgnenud ta teistele inimestele. Oli küll uudishimulik ja uuris neid lähemalt, laskis end silitada jne, kuid minu edasi liikumisel järgnes mulle. Ma ei pidanud iial muretsema, kus hobune on, ega ta ära ei jookse vms. Tollal ma selle peale ei mõelnud, aga praegu võin öelda, et Haldile oli oluline, et ma oleksin tema vaateväljas. (Kuidas see Hempflingil oligi... Its not I who seek the horse- the horse seeks me...). Ja mõistagi ei olnud mul ühes käes piitsa või klikkerit ja teises maiustust- mu käes polnud üldse midagi ja päitste või nööri kaasavedamisel ei olnud minu arvates vähimatki mõtet. Jalutuskäigu vältel ei nõudnud ma hobuselt mitte midagi. Haldil oli täielik vabadus teha just seda, mida ta ise heaks arvas- sõi, tegi vahel mõne lustlikuma kepsutuse ja ma arvan, et ei eksi öeldes, et nautis jalutuskäiku looduses, kahejalgse sõbra seltskonda ja vabadust. Võib öelda, et mul puudus olukorra üle igasugune kontroll :), ma ei tundud vähimatki vajadust mingilgi viisil hobust kontrolli all hoida. Ratsutamise poole pealt koosnes meie sõitmine maastikuretkedest. Üsna pea kaotasin vähimagi huvi hobuse edasiseks ratsastamiseks või lattide ületamiseks. Meile mõlemile piisas kergest ratsmekontaktist ja minu kehaasendi muutusest, et vahetada suunda või tempot. Piisas mahalangenud puust, läbi jõe kahlamisest, kõige tavalisemast sammust, traavist ja galopist. Võib öelda, et kõik minu eelnevad teadmised-kogemused hobuste kohta kaotasid igasuguse väärtuse. Haldi õpetas mind osa saama sellest, mis on ühevõrra tähenduslik, väärtuslik ja nauditav nii inimesele kui hobusele. Mitte millelgi, mida inimene hobusele õpetab, ei ole hobuse jaoks sügavamat ega olulist tähendust.

Hobusõbraliku suhtumise tulemuseks võiks olla jalutav hobune:).

Hobust on kahtlemata võimalik õpetada tegema trikke, reageerima inimkeha mõjutustele (ratsutamine) etc, aga... Aga. Hobuse intelligentsus (parema sõna puudumisel jään selle juurde) ei seisne ainult inimese poolt õpetatava omandamises. See on siiski vaid pisikene osa tervest intelligentsuse skaalast, võimalustest, mida pakub Hobune.

Olen mõelnud, et võib olla ei tule paljud hobused meiega kaasa seepärast, et me arvame, et see pole ikkagi võimalik ja kardame millegi ebameeldiva juhtumist ning loomad tajuvad meie kõhklust ja ebakindlust või siis me lihtsalt ei pakugi hobustele seda võimalust. On ka variant, et „vabalt järgnemisest“ saab järjekordne asi, mida me tahame, et hobune „teeks“ ja õpetamise tulemusena hakkab hobune meile tõepoolest järgnema. Ja seda kindlamini see õnnestub, mida enam piirame hobuse valikuvõimalusi (aedik, isoleeritus teistest etc.). Kuid kui palju on selles tegelikku vabadust ja vabatahtlikkust? Võib-olla tuleks ennekõike esitatada küsimus: kas ma soovin oma kaaslaseks hobust, kes hoolib minust endast kui heast ja usaldusväärsest sõbrast või soovin ma hobust, kes teeks seda, mida ma tal teha käsin? Vaatamata populaarsetele teooriatele leadership'ist julgen ma ometi väita, et igasugune elusolend tunneb end meelsamini vabana kui kontrollitavana.
Liigselt välisele (meetodid, vahendid) toetudes kiputakse unustama, et hobused (ja loomad üldse) on suurepäraselt tajuvad olendid. Nad tajuvad seda, mis on meie sees. Seda, mis me oleme, millised me oleme, milline on meie hoiak, meie suhtumine, millised on meie kavatsused ja kuidas me sobitume kokku kõige sellega, mis näib usaldusväärne, positiivne ja vastastikust sõprust vääriv hobusele endale, kuidas me sobitume kokku kõige sellega, mis hobuste jaoks tegelikult tähtis on.

18.12.2012